Dankzij innovatieve snelladers met ingebouwde batterij: Q8 maakt snelladen mogelijk zonder stroomnet extra te belasten

Mobiliteitsspeler Q8 introduceert snelladers die ook werken op plekken in Nederland en België waar het stroomnet beperkt is. Dankzij de samenwerking met het Duitse ADS-TEC Energy, installeert Q8 snelladers met een ingebouwde batterij die tot 320 kW laadcapaciteit geeft. De eerste vier snelladers zijn deze week geïnstalleerd in Nederland. In België wordt de eerste binnenkort geplaatst in Wommelgem. “Dit opent de deur naar snellaadstations op veel meer plekken”, zegt Geert De Mil, Manager Laadtechnologie bij Q8.
In 2024 werden er 127.908 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd in België (of 28,68% van het totaal aantal wagens), in Nederland waren dit er 132.166 of 34,7%. In totaal rijden er nu zo’n 280.000 volledig elektrische wagens rond in België en 557.000 in Nederland. De vraag naar laadstations en vooral snellaadstations in België en Nederland neemt dan ook exponentieel toe.
Maar de installatie hiervan is vaak een grote uitdaging. “Op vele plaatsen in onze regio is de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk beperkt en was een snellaadstation tot nu toe dus niet mogelijk. We zijn daarom op zoek gegaan naar een oplossing waarbij we minder afhankelijk zijn van het lokale stroomnetwerk”, legt Geert De Mil uit.
Award-winnende technologie
Deze oplossing heeft Q8 gevonden bij het Duitse ADS-TEC Energy, met zijn award-winnende, innovatieve batterij-technologie. Via de compacte batterij die ingebouwd wordt in de snellaadpaal, kan je tot 320 kW snelladen zonder extra belasting van het stroomnet. “Zo kunnen we ook op locaties met een beperkt stroomnet snellaadstations plaatsen, zonder dure investeringen in netverzwaring of een transformatorcabine”, zegt Geert De Mil.
Nog 7 snelladers met batterij dit jaar
De eerste vier snelladers met deze innovatieve batterij zijn deze week geïnstalleerd op de Nederlandse Tango stations van Brunssum, Elsloo, Maassluis en Vaassen. In België komt de eerste in Wommelgem. “En we plannen er nog 7 meer dit jaar, verspreid over België en Nederland”, besluit Geert De Mil.