Q8, Delhaize en Panos vieren 20ste verjaardag Shop&Go met nieuw, uniek winkelconcept
Typische tankshop verdwijnt
We zijn met z’n allen meer dan ooit onderweg dus stellen we ook aan een snelle hap tussendoor en het shoppen onderweg steeds hogere eisen. We willen het graag gezonder, kwalitatiever, sneller en persoonlijker. Dat hebben Q8, Delhaize en Panos goed begrepen. Op zijn 20ste verjaardag krijgt hun Shop&Go een uniek, verfijnd concept met saladebar, warme maaltijden, een open bakkerij én betalen met quickscan in een gezellig interieur. “We zetten onze medewerkers ook letterlijk centraal voor een persoonlijke service. Met dit unieke winkelconcept anticiperen we net als 20 jaar geleden op de actuele trends met als doel om de klant van vandaag en morgen nog beter te bedienen.”
We kunnen het ons al bijna niet meer voorstellen, maar 20 jaar geleden waren tankstations puur hoognodige stops om te tanken, misschien snel naar het toilet te gaan en een vette snack of sigaretten te kopen in de mini-shop. Verse broodjes, groenten en charcuterie verkopen aan een tankstation was dan ook een gek idee waar met de nodige scepsis naar gekeken werd. Want wie zou daar nu willen shoppen? Maar kijk, 20 jaar nadat Q8, Delhaize en Panos hun eerste Shop&Go openden in Louvain-La-Neuve, is het een gigantisch succes met intussen 122 winkels en een miljoen shoppers per week. “We zijn hiermee de sterkst groeiende shop aan een tankstation”, aldus Bert Gillis, Retail Director Q8 NorthWest Europe. Vooral de verkoop van verse voeding (+70%), drank (+66%) en broodjes (+49%) kende de voorbije jaren een enorme stijging. Het assortiment werd dan ook aangevuld dankzij partnerships met bekende en kwalitatieve merken zoals Nespresso en recent Godiva.
Sneller, gezonder en verfijnder
En de drie sterke merken blijven innoveren. “Net zoals 20 jaar geleden willen we al anticiperen op trends die we zien aankomen”, aldus Bert Gillis. “We zijn tegenwoordig allemaal bijna constant onderweg dus tussendoor eten en shoppen gebeurt volgens dezelfde principes als in andere winkels: gezonder, kwalitatiever, comfortabeler én sneller. We merken dan ook dat onze shoppers ook ‘on-the-go’ fijnproevers zijn en verfijnde producten willen vinden. Hier spelen we volop op in. Ook de opkomst van elektrisch rijden is een belangrijke evolutie waarmee we rekening houden. Aan vele van onze stations hebben we al laadpalen dus we willen ook iets bieden voor mensen die wachten tot hun auto opgeladen is.”
Dus krijgt de Delhaize Shop&Go met Panos voor zijn 20ste verjaardag een volledig nieuw, uniek concept waarmee het etiket ‘tankshop’ voorgoed verdwijnt. Zo hebben de nieuwe shops, die al te vinden zijn in Antwerpen, Jurbise en Namen, een quickscan voor extra efficiëntie en maken de traditionele gangpaden er plaats voor een centraal eiland met een medewerker om je te begroeten en een open Panos-bakkerij. Daarnaast is er een saladebar waar je zelf salades kan samenstellen.
“Delhaize is trots dat dit vernieuwend winkelconcept werd ontwikkeld samen met de sterke partners Q8 en Panos. Het contrast met de eerste Shop&Go 20 jaar geleden kan niet groter zijn. Door te focussen op gezond, service en kwaliteit kunnen we nu een fantastische winkelervaring aanbieden aan onze klanten. En dat is waar het vandaag om draait”, zegt Kris Volckaert, vice president affiliated stores van Delhaize.
Ook breidt het assortiment uit met warme maaltijden en een cadeau-assortiment. “We merken immers dat steeds meer mensen onderweg nog een cadeautje oppikken om mee te nemen en ze hierbij niet willen dat het opvalt dat ze het snel snel gekocht hebben.”
Sterke groeiambitie blijft
Q8, Delhaize en Panos verwachten dat de omzet dankzij deze vernieuwing minimaal met 6% zal stijgen – of dubbel zo veel als andere convenience stores. Maar de ambitie reikt nog verder. “Er is nog zoveel mogelijk. We zouden bijvoorbeeld de winkel nog wat aantrekkelijker willen maken voor een breder publiek. Dus wie weet kunnen we eens kijken naar een partnership met een parfum-, cosmetica- of decoratiemerk. We hebben alvast de ambitie om te blijven groeien om over 20 jaar opnieuw een mooi succesverhaal te kunnen vertellen.”
Perscontact
Karen Sleurs
Communicatiebureau Wyngs
[email protected]
0485 28 73 52
Over Q8
Met ruim 540 tankstations en brandstoflevering aan professionele eindverbruikers en resellers, is Q8 één van de grootste brandstofspelers op de Belgische markt. Specifiek voor de transportsector heeft Q8 40 International Diesel Services (IDS) stations in België. Bovendien gaat de business en service van Q8 veel verder dan enkel brandstoffen. Het bedrijf is ook actief in de productie, marketing en verkoop van Q8-smeermiddelen. In retail heeft Q8 in België samen met Delhaize en Panos ook een sterk netwerk van 122 lokale ‘Shop&Go’- convenience stores.. Verder zet Q8 samen met partner Ionity ook stappen in de e-Mobility markt met een netwerk van (snel)laders aan de stations. Het is de ambitie van Q8 om zich nog meer toe te spitsen op brede mobiliteitsgerichte dienstverlening. Q8 blijft dan ook vernieuwen en investeren in toekomstgerichte opportuniteiten die elke klantenreis duurzamer maken. In 2019 werd Q8 in België verkozen tot Best Fuel Brand.
Over Delhaize Le Lion / De Leeuw
In januari 2020 telde het netwerk van Delhaize Le Lion / De Leeuw maar liefst 800 winkels in verschillende formules (supermarkten Delhaize, AD Delhaize, Proxy Delhaize, Shop&Go en Fresh Atelier) in België en Luxemburg om een unieke winkelervaring en een kwaliteitsvolle service te kunnen aanbieden. De klanten kunnen ook online hun boodschappen doen via www.delhaize.be, zowel via pick-up points als homedelivery. Delhaize biedt een ruim assortiment aan met meer dan 20.000 kwaliteitsvolle producten. Dankzij haar 8 huismerken (365, Delhaize, Taste of Inspirations, Delhaize Bio, Delhaize Extra, Delhaize Eco, Delhaize No gluten & Delhaize Veggie) kan Delhaize aan alle noden van de klant beantwoorden. Delhaize, dat in 2018 een omzet verwezenlijkte van meer dan 5 miljard euro en in België een marktaandeel had van 24%*, telt meer dan 32.000 medewerkers. Delhaize Le Lion / De Leeuw maakt deel uit van Ahold Delhaize, een mondiale retailgroep die actief is in 10 landen en ongeveer 372.000 werknemers telt. Het netwerk van Ahold Delhaize heeft ruim 6.700 winkels waar meer dan 50 miljoen klanten elke week over de vloer komen.*Bron AC Nielsen
Over Panos
Panos is sinds 1982 in België dé referentie voor belegde broodjes, zoete bakkerijproducten en warme snacks en sinds 1997 is er een sterk partnership met Q8. De 275 verkooppunten van Panos onderscheiden zich door waarden als vakmanschap, een goede prijs-kwaliteitverhouding, versheid, efficiëntie en plezier. Met de open Panos bakkerij in het Q8 nieuwe shopconcept versterken we deze waarden waardoor we onze gasten nog meer kunnen verrassen en verleiden met een kraakvers aanbod van lekkere, verse en gezonde bakkerijproducten voor elk moment van de dag. De snelle en persoonlijke bediening met de glimlach krijgen onze gasten er gratis bij.