Hoeveel kost elektrisch rijden en wanneer is het goedkoper?

Bij de keuze tussen een elektrisch voertuig (EV) en een brandstofvoertuig (diesel of benzine) speelt de aankoopprijs vaak een belangrijke rol, maar de werkelijke kosten na aankoop verdienen minstens zoveel aandacht. Veel mensen twijfelen nog steeds over de financiële voordelen van elektrisch rijden, ondanks de groeiende populariteit van EV’s. In dit artikel duiden we de kostenverschillen na de aankoop en benadrukken we dat een slimme laadmix ervoor kan zorgen dat je elektrische voertuig na aankoop aanzienlijk goedkoper is dan het rijden op brandstof. 

Brandstofkosten versus laadkosten

De meest duidelijke besparing van elektrisch rijden ligt in het verschil tussen brandstofkosten en elektriciteitskosten. Gemiddeld genomen is het vandaag goedkoper om 100 km te rijden met een elektrisch voertuig, dan dat het is om 100km te rijden met een diesel- of benzinevoertuig. Laten we dit even verduidelijken met een voorbeeld:  

Thuisladen*

6,20 euro
20 kWh/100 km aan 0,31 €/kWh

Benzine auto*

10,69 euro
6.5 L/100 km aan 1,644 €/L

Diesel auto*

9,41 euro
5.6 L/100 km aan 1,68 €/L
*Dit voorbeeld is gemaakt op basis van de prijzen in Augustus 2024.

Wanneer je enkel thuis oplaadt zal de elektriciteitskost gemiddeld gezien € 3 / 100km (t.o.v. Diesel) tot € 4,5 /100km (t.o.v. Benzine) lager liggen dan de brandstofkost. Als je gemiddeld 15.000 kilometer per jaar rijdt bespaar je, met een elektrische wagen, zo ongeveer € 450 per jaar ten opzichte van een dieselvoertuig. Ten opzichte van een benzinevoertuig komt dit zelfs neer op ongeveer € 675 per jaar. 

De impact van de laadmix

Om de kosten van het laden zo laag mogelijk te houden, zorg je best voor een zo voordelig mogelijke laadmix. Dit is de verdeling van je laadgedrag over de verschillende mogelijke laadoplossingen. Zo heb je publiek normaal laden, publiek snelladen, thuisladen en laden op het bedrijf. Elk van deze opties heeft een andere prijsstructuur, en door slim te laden kun je aanzienlijk besparen.  

  • Thuisladen: als je thuis een laadpunt hebt kunnen de gemiddelde kosten voor het opladen van je auto tussen de € 0,15 per kWh en € 0,35 per kWh liggen. Dit is afhankelijk van je energiecontract en het al dan niet hebben van zonnepanelen. Dit komt neer op een prijs van € 3 tot € 7 / 100km. Vaak is thuisladen de goedkoopste optie. 
     

  • Laden op het werk: Meer en meer werkplekken worden ook voorzien van laadinfrastructuur. Om hun werknemers van een aantrekkelijke laadoplossing te voorzien zal het tarief hier vaak ook lager liggen dan het tarief voor publieke laadinfrastructuur in de buurt. Zo zal je vaak een tarief vinden tussen € 0,25 en € 0,50 per kWh. Dit komt neer op een prijs van € 5 tot € 10 per 100km. 
     

  • Publiek normaal laden: Publieke laadpunten kunnen iets prijziger zijn, afhankelijk van de provider. De tarieven kunnen variëren van €0,30 tot €0,60 per kWh, afhankelijk van het abonnement of de locatie. Dit komt neer op een prijs van € 6 tot € 12 per 100km.  
     

  • Publiek snelladen: Snelladen biedt het voordeel van snelheid en gemak en heeft een tarief tussen € 0,60 en € 0,80 per kWh, waarbij Q8 een concurrerend tarief biedt binnen deze prijscategorie. Dit komt neer op een gemiddelde prijs van ongeveer € 12 tot € 16 per 100 km. 

Het is dus van belang dat je bewust bezig bent met je laadgedrag. Op deze manier zorg je ervoor dat je laadkosten beperkt zullen blijven en zorg je ervoor dat je elektrisch voertuig voordeliger wordt.  

Andere kosten

Naast de kosten voor het laden zijn er ook nog een deel andere financiële voordelen die gepaard gaan met een elektrisch voertuig. Zo liggen de onderhoudskosten voor een elektrisch voertuig een stuk lager dan deze van een brandstofvoertuig. Dit kan leiden tot jaarlijkse besparingen van honderden euro’s.  

Ook heb je met een elektrisch voertuig nog steeds enkele fiscale voordelen. Zo betaal je momenteel nog geen belasting (Vlaanderen) of slechts het laagste (Brussel, Wallonië) tarief, zowel voor de belasting op inverkeerstelling als verkeersbelasting. 

Ben je een werkgever of zelfstandige?

Voor de meeste bedrijven is elektrisch en hybride rijden vandaag al goedkoper dan volledig op brandstof rijden. 

De kosten van zo'n elektrische fleet bereken je via het TCO (Total Cost of Ownership).